Goud van het Evangelie schitterde in de Reformatie helder

Door: Ds. P.D. Teeuw
Kerkgeschiedenis
27-10-2022

Het was een opvallend bericht, enkele maanden geleden. ‘Eerste mis in ‘Calvijn kathedraal’ sinds de Reformatie’. Na bijna vijf eeuwen werd er voor het eerst een rooms-katholieke mis uitgevoerd in de bekende Saint-Pierre kathedraal van Calvijn. Historisch, zo werd het door veel media genoemd.

De kerk bleek die avond te klein, mensen moesten naar huis worden gestuurd. De mis werd naar schatting door 1500 mensen bijgewoond.

Deze maand staat de datum van 31 oktober weer op de kalender. Hoewel de laatste jaren steeds meer overschaduwd door Halloween, blijft het de dag die protestanten steeds weer herinnert aan het begin van Reformatie. We denken aan de monnik Maarten Luther, die geen vrede en rust vond voor zijn ziel, omdat hij zijn zondelast niet echt kwijt kon. Omdat zijn eigen gerechtigheid telkens niet toereikend bleek. Omdat hij steeds weer vastliep in zijn goddeloosheid. Hoe wordt een goddeloze rechtvaardig voor God? Hoe vind ik vrede voor mijn ziel? Hoe kom ik van mijn zonden af?

Het wonder voor Luther

Het zijn deze diep menselijke vragen waarop de Bijbel zo’n heerlijk antwoord bleek te hebben. ‘Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.’ (Rom.3:23-24). Daar gebeurde voor Luther het wonder. Christus’ gerechtigheid wordt de zijne. En zijn ongerechtigheid ging naar Hem.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 27 oktober 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. P.D. Teeuw

is predikant van de hervormde gemeente te Sliedrecht en voorzitter van het bestuur van de stichting In de Rechte Straat.