Tijdens een zendingsreis zie je met eigen ogen hoe God aan het werk is

Een open deur in Egypte

Mr. A. van der Poel
Door: Mr. A. van der Poel
Zending
24-01-2023

Om gemeenteleden en de gemeenten in Nederland meer te betrekken bij de wereldwijde kerk organiseert de GZB sinds enkele jaren Experience reizen. Eind vorig jaar trok een groep van veertien geïnteresseerden ruim een week door Egypte. Een impressie.

Bij een Experience reis gaat het om ontmoeting en bewustwording aan beide kanten. Gods gemeente is tenslotte altijd groter dan de eigen gemeente en kerk. Betrokken zijn op zending verruimt je blik en verrijkt je geloof. Om met eigen ogen iets te zien van hoe God aan het werk is in Egypte, waar christenen slechts een kleine minderheid vormen, trokken we met Willem-Jan de Wit als deskundige gids ruim een week door dit land.

Meer ruimte

Een eerste kennismaking met Caïro is overweldigend. Overal mensen, chaotisch verkeer, getoeter, geschreeuw en vijf keer per etmaal de oproep tot gebed via de minaret. Caïro, ‘de stad van de duizend minaretten’, telt met zijn ruim twintig miljoen mensen meer inwoners dan Nederland.

Hier staat ook het theologisch seminarie (ETSC), waar Willem-Jan al ruim veertien jaar lesgeeft aan toekomstige predikanten van de Presbyteriaanse Kerk. Hier wordt een nieuwe generatie van predikanten opgeleid: jonge mensen die bereid zijn de kerk in Egypte te dienen. Het seminarie telt inmiddels meer dan 600 studenten, van wie het grootste aantal in deeltijd.

We maken een werkcollege mee van ‘Dr. Willem’, zoals hij door zijn studenten wordt genoemd. We ervaren de leergierigheid van de studenten en proeven iets van de goede band tussen docent en studenten. ’s Avonds hebben we een ontmoeting met een groep studenten over het werk van de Heilige Geest. In een ontspannen sfeer wordt het geloof gedeeld en spreken we met elkaar van hart tot hart: prachtig en wederzijds verrijkend.

Met de komst van president Sisi is er meer ruimte ontstaan voor christenen en mogen er meer kerken gebouwd worden dan voorheen. Een hele uitdaging maar ook een grote kans voor de kerk. ‘De deur staat nu open, laten we deze tijd goed gebruiken’, zo horen we.

Kerkplantingsproject

We bezoeken een kerkplantingsproject in een nieuwe volkswijk in Caïro. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een rondleiding door het nog in aanbouw zijnde kerkgebouw. Op de benedenverdieping zien we tot onze verrassing ineens een werkplaats waar tassen worden gemaakt. De voorganger legt uit dat het van groot belang is eerst een band op te bouwen met de mensen in de wijk. In deze wijk met hoge werkloosheid wordt dit onder andere gedaan via deze nieuwe tassenwerkplaats. Ook moslims uit de wijk krijgen de gelegenheid om hier te werken en worden aan een baan geholpen. Zo laten christenen zien dat zij er ook voor hen willen zijn. Zonder medewerking van en draagvlak onder de bewoners in de wijk is het voor deze kleine groep christenen menselijkerwijs gesproken onmogelijk om hier een gemeente met een eigen kerkgebouw te stichten.

Op dit moment zijn er nog geen samenkomsten, maar de gemeente hoopt binnen afzienbare tijd haar eerste dienst te kunnen houden. Iets waar met verlangen naar wordt uitgekeken. Nu komt men nog samen in het huis van een gemeentelid in de buurt. De gemeente vraagt ons om te bidden of zij zonder verdere problemen in de naaste toekomst hun samenkomsten mogen gaan houden in het nieuwe gebouw.

Lees de volledige tekst van dit artikel in het nummer van De Waarheidsvriend van donderdag 26 januari 2023. Neem een jaarabonnement. Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-.

Mr. A. van der Poel

is regiocoördinator Midden-Oosten en Centraal-Azië van de GZB.