Einde vrijheden in zicht

14-11-2011

Christenen in Nederland hebben vandaag reden om wakker te liggen over hun plek in de samenleving. Het einde van de vrijheid van godsdienst en vrijheid van onderwijs lijkt een kwestie van tijd. En de kerken zwijgen, aldus ing. E.J. Bilder.

Het is van groot belang ernstig na te denken over godsdienstvrijheid en onderwijs en daarover diepgaand met elkaar in gesprek te gaan. Het is zelfs de hoogste tijd. Er voltrekken zich grote veranderingen. Niet plotsklaps en schoksgewijs, maar sluimerend en slinks, in een tempo dat net niet hoog genoeg is om een schokgolf teweeg te brengen.

Daar komt bij dat we elke keer als we ergens door geschokt zijn – ook als dat fundamentele vrijheden aangaat – de dag erop worden geconfronteerd met nieuwe onderwerpen die de gemoederen bezig houden. Ook als christen leven we zo bij de waan van de dag dat we de grote lijnen uit het oog dreigen te verliezen. Zelfs binnen kerken brengen beslissingen die belangrijke grondrechten zoals vrijheid van godsdienst en vrijheid van onderwijs aantasten geen schokgolf meer teweeg. En dat terwijl ze de toekomst kunnen bepalen.