Leidinggevenden in hervormd Stolwijk krijgen communicatietraining

Elkaar bereiken is kunst apart

Marja Voorsluijs
Door: Marja Voorsluijs
24-02-2022

Tijdens een huisbezoek de verbinding zoeken met open oog en oor voor alle gezinsleden. Hoe houd ik het gesprek gaande? Dat is een kunst apart. Reden voor de kerkenraad van wijkgemeente 2 in Stolwijk om voor toerusting te zorgen.

Iedere jongere tijdens een catecheseavond bereiken, dat is ook een kunst apart. Hoe motiveer ik die knul die er is, omdat hij moet van zijn ouders? Of dat meisje dat vooral aanwezig is om gezellig bij te kletsen met haar vriendinnen? Om met dit soort situaties goed om te kunnen gaan, verzorgde ik op verzoek van de kerkenraad een training aan mensen die leidinggeven aan kinderen en jongeren uit de gemeente. De tool die we gebruikten, is het Process Communication Model (PCM).

Patronen in gedrag

Het PCM gaat uit van een aantal clusters van patronen in gedrag (persoonlijkheidstypen), in totaal zijn dat er zes. Ze dragen de namen Harmoniser, Gestructureerd denker, Doorzetter, Rebel, Dromer, Promotor. Iedereen heeft kenmerken van al deze clusters. Eén cluster is echter dominant. Dit is het Basistype.

PCM is een hulpmiddel om een antwoord te vinden op de vraag hóé je de ander kunt bereiken. Je leert de ‘taal’ spreken van elk type. Je leert de persoonlijkheidstypen herkennen en je leert hoe je elk type kunt motiveren, hoe je stressgedrag kunt voorkomen of hoe je een gerichte interventie kunt doen om weer in contact te komen.

Door het begrijpen van je eigen persoonlijkheidsstructuur ontdek je hoe je jezelf kunt motiveren en hoe je je communicatie afstemt op de ander.

Marja Voorsluijs

uit Stolwijk is trainer, coach en supervisor bij Viviano.