Enny de Bruijn ontvangt Professor Van Winterprijs

28-10-2021

De Professor Van Winterprijs 2021 is toegekend aan de historisch onderzoeker, journalist en schrijver dr. Enny de Bruijn. Dit is de tweejaarlijkse prijs voor de beste Nederlandstalige publicatie op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis in Nederland, verschenen in de periode 2019-2020.

De Bruijn, lid van de hervormde gemeente van Haaften, ontvangt de prijs voor haar boek De hoeve en het hart. Een boerenfamilie in de Gouden Eeuw (uitg. Prometheus, Amsterdam; 2019). De prijs bestaat uit een bedrag van € 3500 en is ter beschikking gesteld door de Stichting Prof. Van Winterfonds. De uitreiking zal DV op 4 november plaatshebben in de Hervormde kerk te Herwijnen, omdat het boek zich onder andere daar afspeelt.

In zijn bespreking van De hoeve en het hart in De Waarheidsvriend merkte dr. R. Toes op:

‘Het vereist historische kennis en vooral gevoel voor historische sensatie om een dergelijk werk te schrijven.’

De jury, samengesteld onder auspiciën van het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, bestond uit prof. dr. Hanno Brand, dr. Sophie Elpers, prof. dr. Renger de Bruin, prof. dr. Elise van Nederveen Meerkerk en dr. Joost Rosendaal.