Fanatieke hindoes verdragen aanroepen van de Heere Jezus niet

07-12-2016

Eén foto kan meer zeggen dan duizend woorden. Daarom plaatsen we hier een foto van het bezoek dat ds. A. ten Brinke uit Goedereede, kerkelijk werker Steven Middelkoop en ik met een vertegenwoordiger van Stichting De Ondergrondse Kerk van 22 tot 29 november aan India brachten.

Op aangrijpende wijze gaat op veel momenten in dit grote Aziatische land het woord uit Johannes 15 in vervulling dat de Heiland Zijn discipelen in herinnering roept: ‘Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen.’ Fanatieke aanhangers van de hindoereligie verdragen het niet als de Naam van de Heere Jezus aangeroepen en verkondigd wordt. En belijders van Zijn Naam kunnen er niet mee leven dat hun naasten verloren gaan, zodat ze blijven preken over Gods liefde voor zondaren.

Het conflict is daarmee geboren, en ook de tegenstelling. Op zondag zien we vrouwen vol overgave het avondmaal ontvangen, terwijl ze zingen ‘Jezus’ bloed is heilig’. De volgende morgen kijken we toe als tientallen vrouwen en meisjes op bewogen wijze offers brengen voor een van de vele goden die het hindoeïsme kent.

Waar kerken verwoest worden en hindoes het op het leven van voorgangers gemunt hebben, doet meeleven vanuit Nederland goed. Zoals het in Paulus’ tijd van belang was elkaars omstandigheden te kennen en elkaars hart te vertroosten (Ef. 6:22), geldt dit ook in 2016.