column

Gastvrij

02-08-2014

‘Hebben jullie zin in een bakje koffie?' De koster kijkt ons vragend aan. De mensen hier in Cornwall zijn zo vriendelijk en gastvrij, het overweldigt ons gewoon.

We zijn in de Methodistenkerk in Engeland. De preek van de voorganger heeft ons aangesproken. Het is zijn laatste preek in deze gemeente. Hij gaat met emeritaat. Morgen verhuist hij naar de omgeving van Londen om samen met zijn vrouw dichter bij de kinderen te kunnen wonen. Hij roept op om dicht bij Gods Woord te blijven en in Zijn paden te wandelen. De woorden komen binnen. Aan het eind van de dienst spreekt hij merkbaar geëmotioneerd de zegenbede uit.

Op het moment dat wij verwachten dat het uitleidend orgelspel zal beginnen, draait het oudere echtpaar dat voor ons zit zich om. En terwijl zij ons hartelijk toeknikken, horen wij hen zeggen: ‘May the Lord bless you and keep you, may the Lord make His face to shine upon you…’ Ook de andere gemeenteleden groeten elkaar met de zegenbede: ‘De Heere zegene en behoede u.’ We voelen de onderlinge band en warmte van deze gemeente.
Dat het niet alleen bij woorden blijft, blijkt uit de gesprekken die wij na de dienst met enkele gemeenteleden hebben. We merken oprechte belangstelling: ‘Where do you come from? Are you on holiday?’ Waar komt u vandaan? Met vakantie? Maar bovenal herkenning in het geloof in God en de zorg voor de toekomst van de kerk. Een zeventiger, met nog een flinke haardos, vertelt dat zijn kinderen al jaren niet meer naar de kerk gaan. ‘Het doet pijn’, zegt hij met zijn hand op zijn hart. Elke dag zijn ze in zijn gebeden: ‘I pray for them every day.’
‘Do you want a cup of coffee?’ De koster wacht. Even later zitten we met een grote mok koffie in onze hand in gesprek met de jongerenpastor van de kerk.

Zondag gaan we weer naar onze eigen gemeente. Ook daar klinkt de oproep om dicht bij Gods Woord te blijven; ‘Vergeet de gastvrijheid niet, want hierdoor hebben sommigen zonder het te weten engelen onderdak geboden.’
Ik hoop dat wij als kersvers echtpaar net zo vriendelijk en gastvrij zullen zijn als wij op onze huwelijksreis in Engeland ervaren hebben.

Marijke de Wit-Bakker