Gemeente in coronatijd – De kerk van Hongarije

Door: ds. Csaba Ferenc Harkai
29-10-2020

Op 8 maart waren er nog meer dan 200 mensen in de kerk van de Budapest-Kispest-Központi hervormde gemeente; op 15 maart waren het er 56! Daarna waren er tot eind mei tussen de 25 en 40 mensen in de dienst. In dezelfde periode was er in de meeste Hongaarse kerken geen dienst, alleen een digitale uitzending.

Onze kerkenraad gebruikte de vrijheid van de regering om als kerk zelf te beslissen. Daarom waren er als altijd twee diensten. Die werden via een Youtube-kanaal online doorgestuurd naar gezinnen die thuis waren gebleven. In mei openden ook de andere kerken na de ‘eerste golf’ weer hun deuren.

We moeten in onze kerk wel twee meter afstand houden of een mondkapje gebruiken. Bij de ingang staan ontsmettingsmiddelen die iedereen moet gebruiken. Er komen nu tussen de zeventig en negentig mensen. Ook op woensdag is er een dienst in de kerk. De kleuterschool en de basisschool van onze gemeente gaan gewoon door. De godsdienstlesen op de andere scholen ook.

Maar het is niet makkelijk; we hebben geen kindernevendienst (6-12 jaar), geen catechisatie (14-16) en geen jeugdkring. Wij hadden dit jaar ook geen belijdenis, omdat veel gezinnen familie in Roemenië hebben en die mochten niet naar Hongarije reizen. Bij ons is belijdenis doen een groot feest, samen met grootouders, ooms en tantes.

Ondanks beperkingen is de gemeente ‘gemeenschap’ gebleven. Dit is een bijzondere tijd waarin de mensen in de dienst anderen, die alleen via internet aanwezig kunnen zijn zoals ouderen, dienen. Zij horen de mensen zingen, ervaren dat de gemeenschap is gebleven en zien ernaar uit dat ook zij weer naar de kerk kunnen. We merken dat na de dienst mensen langer blijven en onderlinge contacten dieper worden.

Zo leven wij vandaag: met afstand tot elkaar, maar dicht bij onze Heere!

Budapest-Kispest-Központi Református Egyházközség