Gemeente in coronatijd – Denk aan de jongeren!

Herman van Wijngaarden
Door: Herman van Wijngaarden
15-10-2020

Hoe houd je jongeren in coronatijd bij de kerk en bij de kerkdiensten? Laat gemeenten daar alsjeblieft goed over nadenken, om te voorkomen dat jongeren afhaken. Soms is een klein beetje inventiviteit al genoeg, zoals bijvoorbeeld de hervormde gemeente van Wekerom laat zien.

Men maakt daar voor de kerkdiensten gebruik van het feit dat jongeren tot achttien jaar geen afstand ten opzichte van elkaar hoeven te houden. Gecombineerd met het feit dat de avonddiensten minder bezet zijn dan de ochtenddiensten, kwam de kerkenraad op het volgende idee: alle jongeren tussen de twaalf en de zeventien jaar zijn elke avonddienst welkom. De voorste vier rijen worden speciaal voor hen gereserveerd. Daar kunnen ze naast elkaar zitten, zonder daarmee de voorschriften van de overheid te overtreden.

De jongeren zijn erg positief over dit idee. Ze spreken af met hun vriendengroep en komen met elkaar naar de kerk. ‘Dit is echt veel beter dan thuis met m’n ouders achter de laptop’, zei een jongere.

‘Ik kan er nu veel beter mijn aandacht bij houden.’

Er is dus méér mogelijk dan wel eens wordt gedacht. Als HGJB maken we ons zorgen over de té grote terughoudendheid die in sommige gemeenten bestaat bij het weer opstarten van het jeugdwerk en de catechese. Die terughoudendheid is schadelijk voor het geloofsleven van tieners en jongeren. Nog meer dan ouderen hebben zij het nodig om in de setting van de kerk leeftijdsgenoten te ontmoeten.

De rijksoverheid geeft expliciet aan dat de (aangescherpte) maatregelen niet gelden voor ‘jeugdverenigingen 0 tot 18 jaar’. Laten we dus niet roomser zijn dan de paus, maar vooral in contact blijven met onze jongeren. Op hgjb.nl staan tips en handvatten om met de nodige voorzichtigheid het jeugdwerk en de catechese door te laten gaan.

Herman van Wijngaarden, medewerker HGJB

Herman van Wijngaarden