Een veilige kerk is niet vanzelfsprekend, voortdurende bewustwording is nodig

Grensoverschrijdend gedrag

Mirjam Kwakernaak-Hardeman
Door: Mirjam Kwakernaak-Hardeman
Ethische thema’s
Kerkelijke gemeente
02-05-2023

De media laten zien dat het vaak slecht gesteld is met onze omgangsvormen: seksuele intimidatie, machtsmisbruik, agressie, pesten en discriminatie – allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag komen aan het licht. Gaat dit kerkdeuren voorbij?

Kunnen we ervan uitgaan dat het in de kerk niet voorkomt? Ongetwijfeld niet. In het groot of in het klein, ongewenst gedrag komt overal voor. Soms wordt er wat vergoelijkend over gedaan: ‘Je mag tegenwoordig ook niks meer.’ Feit is dat wat ‘onschuldig’ begint, vaak uitdraait op grote emotionele schade: die net iets te enthousiaste aanraking, die schurende opmerking, die ene foto op Instagram…

Gevolgen

De gevolgen van ongewenst gedrag moeten niet worden onderschat: psychische of lichamelijke klachten, een gevoel van minderwaardigheid, effect op privérelaties of gezinssituaties, angst, depressie, suïcide. Als kerk moeten we er daarom alles aan doen om ongewenst gedrag te voorkomen. De kerk moet een veilige plek zijn, een plaats waar iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Dat is niet vanzelfsprekend zo.

De Protestantse Kerk in Nederland adviseert gemeenten daarom hierover na te denken. Stel het onderwerp aan de orde en formuleer beleid om dit in goede banen te leiden. Dat is ter bescherming van iedereen. De ouderling die op bezoek gaat bij een gemeentelid dat single is, de jeugdwerkleider die een aantal tieners thuis brengt tot er één overblijft… Die ouderling en die jeugdwerkleider kunnen over de schreef gaan, maar ze kunnen ook onterecht beschuldigd worden.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 4 mei 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Mirjam Kwakernaak-Hardeman

is vrijwilligerscoördinator en vertrouwenspersoon bij de HGJB.