Hartenkreet van een homo

26-09-2017

Christelijke gemeenten moeten mensen met een homoseksuele gerichtheid én relatie niet aan de poort laten staan, maar hen van harte binnenhalen. Deze dringende oproep doet John Lapré in zijn boek 'De veilige kerk', meldt ds. A. Bloemendal.

De heiligheid van de kerk komt hiermee wel in het gedrang.

Persoonlijk verlangt Lapré intens naar een veilige kerk voor homo’s. Hij schrijft in zijn boek dat het hem opvalt hoe mensgericht Jezus Zich opstelt. Aan het verhaal over de ontmoeting tussen Jezus en Zacheüs ontleent hij een drietal principes die volgens hem in de christelijke gemeente kunnen dienen als wegwijzer in haar omgang met de homoseksuele medemens.

Door die tollenaar bij zijn naam te noemen, maakt Jezus duidelijk dat Hij de méns Zacheüs op het oog heeft en roept. Zo dient de christelijke gemeente de homoseksuele mens te kennen en te ontvangen.

Een tweede principe dat Lapré aan deze geschiedenis ontleent, is die van de ‘radicale gastvrijheid’. De gemeente moet voor de homoseksuele medemens een volwaardige plaats bewerkstelligen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 28 september 2017.