Hervormde gemeente Elim in ’t Harde bestaat honderd jaar

02-12-2021

Op 9 augustus was het honderd jaar geleden dat de eerste kerkdienst in het evangelisatiegebouwtje Elim aan de Epergrindweg in ’t Harde werd belegd. De bouw van het pand was bekostigd door de hervormde gemeenten van Doornspijk en Oldebroek. Tot 1960, toen het een zelfstandige hervormde gemeente werd, was Elim een afstandsevangelisatie van die twee gemeenten. In 1965 kreeg zij haar eerste predikant, ds. J.A. de Waard.

Vanwege de geldende coronamaatregelen is de feestelijke jubileumbijeenkomst die volgende week zou plaatsvinden, uitgesteld. Ter gelegenheid van het jubileum verscheen wel een boek: 100 jaar Elim ’t Harde. Een eeuw lang Hervormde gemeente. Het boek bevat veel foto’s, kopieën van facturen, gedeeltes uit notulenboeken, verslagen van diverse clubs en verenigingen, kerkbodeberichten, geschreven herinneringen door derden en 22 anekdotes, in totaal meer dan 250 items. De tekst komt hoofdzakelijk voor rekening van eindredacteur Evert Sneller. Zijn mederedacteuren zijn ds. C. van de Worp, Henk Reurink, Jan Willem van den Berg en Frank van Hattem.

Voor de uitgave zijn zestig bronnen geraadpleegd, waaronder de digitale versies van de Elburger Courant van 1918 tot 1976. Er is gespeurd in het archief van de hervormde gemeente van Doornspijk, in de notulenboeken die betrekking hebben op de evangeDe huidige kerk van de hervormde gemeente Elim in ’t Harde. lisatieperiode 1920 tot 1960. Het boek schenkt niet alleen aandacht aan de geschiedenis van de gemeente, het gaat ook over oude wegen, ondergrondse hutten, bijgeloof, eetgewoontes, burenplicht en introuwen, de verschillende kerkgebouwen van de gemeente: Elim 1 (1921), Elim 2 (1958) en Elim 3 (1968) en de bouw van de pastorie. Het lokale kerkenwerk komt in al zijn facetten aan bod, evenals het Samen op Weg-proces voorafgaande aan de vorming van de Protestantse Kerk en de verhouding tot de andere plaatselijke kerken. De uitgave verscheen in eigen beheer van de hervormde gemeente en telt 360 bladzijden. 100 jaar Elim ’t Harde is te koop in enkele (boek)winkels in ’t Harde, Oldebroek, Doornspijk en Elburg of voor € 20,00 te bestellen via info@coralie.nl of 0525-231000. De opbrengst komt ten goede aan de plaatselijke gemeente.