Het Europese huis

Door: Dr. G. Leertouwer
Politiek
07-05-2024

Voor Europese politiek wordt niet veel gebeden. Althans, die indruk zou je kunnen krijgen op grond van de openbare voorbede in kerken. Voor zover de politiek in het gebed aan bod komt, stokt het verhaal vaak na de trits van raden, Staten en Kamers. Alsof de Europese Unie nog uitgevonden moet worden. Hoewel de rol van de EU in het stemgedrag van veel kiezers een belangrijke rol speelt, lijken kerken er nauwelijks om te geven. De koers van de EU geeft echter wel degelijk aanleiding om iets actiever betrokken te zijn op deze politieke gemeenschap. De doorwerking van het christelijk geloof is ook in de EU niet vanzelfsprekend.

Verzwijgen

Dat het christelijk geloof in de geschiedenis van Europa een enorme invloed heeft gehad, behoeft geen betoog. Toch zijn er zo nu en dan tekenen dat de EU als politieke gemeenschap die invloed al bijna vergeten is. Zo benoemde de beoogde Grondwet van de EU in 2004 slechts in algemene zin dat de EU inspiratie put uit de culturele, religieuze en humanistische erfenis van Europa. Voor veel Europeanen werd het verzwijgen van het christelijk geloof een symbool van vervreemding in plaats van verbinding. In 2011 prijkten op een kalender van de Europese Commissie de feestdagen van alle godsdiensten, maar de christelijke feesten ontbraken. Gelukkig sprak een woordvoerder van de Europese Commissie zelf van een tamelijk grove fout, maar het gebeuren blijft als zodanig onrustbarend.

Bovenmeester

Achter deze symbolen schuilen veel indringendere verschuivingen.

Dit artikel gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees de volledige tekst van dit artikel.

"*" geeft vereiste velden aan

Dr. G. Leertouwer

uit Dordrecht is lid van de redactie van De Waarheidsvriend.