HOE en GZB organiseren conferentie met Slowaakse kerk

14-04-2022

Stichting HOE (Hulp Oost-Europa) en de GZB houden van 20 tot 25 april samen met de Slowaakse Gereformeerde Kerk een conferentie voor Nederlandse en Slowaakse voorgangers. Ze ontmoeten elkaar in Kosice. Het thema is ‘De lokale kerk als missionaire gemeenschap. Het delen van de boodschap van Christus’. Het is de eerste keer dat een dergelijke conferentie in Slowakije plaatsvindt.

De organisatie van de conferentie is mede ontstaan uit de contacten die HOE en de GZB hebben in Slowakije. HOE ondersteunt diaconale en missionaire projecten van christelijke gemeenten in Slowakije. De GZB heeft in Slowakije een programma ‘Zending onder Roma’.

Een van de Slowaakse deelnemers is dr. Attila Palcsó. ‘Door corona is het kerkelijk leven stil komen liggen. Het is van belang om de presentie van de kerk te heroverwegen en te reorganiseren. De conferentie is een prachtige manier om ervaringen uit te wisselen en de christelijke missie weer centraal te stellen in het kerkelijk leven.’ Vanuit Nederland zullen ds. A.H. van Mourik uit Kamperveen en R.F. de Wit uit Ermelo de conferentie bezoeken.