Hoe komen psalmen het beste tot hun recht?

05-12-2017

Het zou me niet verbazen wanneer veel kerkgangers bij het woord ‘psalmen’ denken aan de berijmde psalmen en dat er allerlei woorden uit de berijming en bijbehorende melodieën in het hoofd komen, schrijft dr. Jan Smelik.

Dat is te danken aan Johannes Calvijn, die zorgde dat het Geneefse psalter tot stand kwam.

Nadat Calvijn aanvankelijk in 1539 zelf begonnen was een aantal psalmen in het Frans te berijmen, liet hij dit werk al snel over aan de hofdichter Clément Marot. Na zijn dood in 1544 nam Théodore de Bèze het berijmingswerk over. De componisten waren Guillaume Franck, ‘Maistre Pierre’ en Louis Bourgeois.

Erfenis

Nadat er verschillende onvolledige psalter verschenen waren, kwam in 1562 het volledige psalmboek uit. Dit psalter heeft tot op de dag van vandaag een centrale plek in het gereformeerde leven en in het bijzonder in de kerkdiensten. Nederland is overigens een van de zeer weinige landen waar het gehele Geneefse psalter nog in het kerkboek staat. En gereformeerden willen deze erfenis van Calvijn bewaren en bewaken.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 7 december 2017.