Hoevelaken is eigentijds

03-06-2013

Mijn eerste herinnering aan de hervormde gemeente Hoevelaken is de timing van een welkomstbezoek in 1984. Verhuisd vanuit een andere woonplaats kwam dit bezoek binnen veertien dagen. Een sterk punt van Hoevelaken, schrijft H.C. Volders.

Dr. J. Exalto is de auteur van Hemels Hoevelaken, dat eind september verschijnt. Het maakt deel uit van een omkeerboek – zo’n boek heeft één band met twee titels en twee auteurs. Het is een vreemde titel. Of toch niet? Als gemeentelid geef ik mijn indruk van Hoevelaken en de kerk aldaar.

Waarom ik als lid blij ben met deze gemeente? ’s Morgens wordt er een dubbele dienst gehouden en ’s avonds één dienst. De gemeente heeft ruim 1000 doopleden en bijna 600 belijdende leden. In 1989 komt er een tweede predikantsplaats. Beide predikanten gaan voor in één kerkgebouw, dat 530 zitplaatsen telt. Voor het eerst in haar geschiedenis heeft de gemeente twee predikanten. ‘Hoe kan dat in deze tijd?’ Deze vraag is mij meermalen gesteld in de achterliggende jaren.

Toen er vanaf september 1993 naast de avonddienst een extra middagdienst kwam, kreeg ik opnieuw vragen. ‘Hoe is dat mogelijk in een tijd van kerkverlating? Vijf diensten bij jullie?’ In Achterveld is ’s morgens ook een dienst, ’s avonds komen gemeenteleden uit Achterveld naar Hoevelaken. In mijn antwoord benadrukte ik steeds dat we ons juist in een tijd van secularisatie kunnen verwonderen over Gods goedheid dat de prediking ook op deze wijze wordt gezegend.