Hoevelaken, Stoutenburg, Achterveld heft tweede predikantsplaats op

18-02-2021

De kerkenraad van de hervormde gemeente te Hoevelaken, Stoutenburg en Achterveld heeft het besluit genomen om de tweede predikantsplaats op te heffen. Sinds 1989 heeft de gemeente twee predikanten. De offervaardigheid van jong en oud was en is groot. Dalende trends in het aantal gemeenteleden en inkomsten vragen echter om aangepast beleid.

De gemeente wordt sinds september 2019 gediend door dr. A. Goedvree. Na het vertrek van ds. G.M. van Meijeren naar Zeist in 2020, die de andere predikantsplaats bezette, is de kerkenraad een intensief traject gegaan om tot zorgvuldige besluitvorming te komen. Diverse scenario’s zijn in beeld gekomen. Ook zijn de gemeenteleden uitvoerig geïnformeerd en gehoord. Het doet pijn dat de oude situatie – die als zegenrijk is ervaren – niet kan worden voortgezet. De kerkenraad heeft besloten om naast één fulltime predikant een kerkelijk werker te zoeken voor 0,6 fte. De kerkenraad heeft het vertrouwen dat ook op deze wijze de gemeente gediend kan worden.