In Ede luiden klokken tijdens de kerkdienst

23-03-2021

Het volkslied ‘Als de klok van Arnemuiden welkom thuis voor ons zal luiden’ zal velen bekend zijn. Het gaat over een welkom thuis voor de vissers na een behouden vaart op zee. Ook in Ede luiden de kerkklokken. A. Stam legt uit waarom.

Vanouds wordt met het luiden van de klokken een bepaalde tijd aangegeven. Nog steeds luidt op elke gewone werkdag ’s avonds om negen uur de zogenaamde ‘papklok’. In vroeger tijd maakte de Edese bevolking zich na een werkdag dan op voor de nachtrust.

Voor kerktijd

Op zon- en feestdagen worden de klokken uiteraard ook geluid, ruim voor kerktijd, maar ook kort voor aanvang van de dienst. Het is een uitnodiging om de kerk te bezoeken en te luisteren naar de verkondiging van het Evangelie. Sinds 15 maart vorig jaar is het anders geworden. De kerken werden om bekende redenen tijdelijk gesloten. Ook al luidden de klokken zoals altijd voor de kerkdienst, de kerk bleef leeg en de gemeente bleef noodgedwongen thuis. De vraag is dan: ‘Hoe heb je verbinding met elkaar?’ Allereerst via digitale middelen. Gelukkig dat het kan.

Toch hebben de wijkpredikant, ds. J.M. Molenaar, en de kerkenraad ervoor gekozen om ook op een andere manier verbinding te leggen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 25 maart 2021.

Bestel een los nummer, maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,- of neem een jaarabonnement op De Waarheidsvriend.