in memoriam

In memoriam: ds. G. Biesbroek (1927-2022)

Ds. J.E. de Groot
Door: Ds. J.E. de Groot
15-11-2022

‘Trouw’ en ‘wijs’, dat zijn de twee woorden die bij me boven komen, als ik aan ds. Biesbroek denk. Beide had hij geleerd van zijn Meester, Die bij uitstek trouw en wijs is: Jezus Christus.

Wijs was hij: hij kon luisteren en zijn woorden goed overwegen. Daarom werd hij gevraagd voor verschillende besturen in Ede, waar het gezin Biesbroek sinds 1972 woonde: CHE, ziekenhuis Gelderse Vallei, commissies van de landelijke kerk (visitatie, beroepingswerk). In hervormd Ede zette hij zich in voor Ede-Zuid, maar waar nodig ook voor de andere wijken. In moeilijke situaties kon hij verbindend werken. Ook zijn pastorale gesprekken en adviezen getuigden van wijsheid.

En trouw. Trouw aan zijn Zender, trouw aan zijn vrouw, die thuis heel veel opving. Aan zijn gezin. Maar ook in de gemeente: in prediking, catechese en pastoraat. Ds. Biesbroek was een klassieke dominee, die nauwgezet zijn taken vervulde. Een herder die de schapen kende én opzocht.

Psalmen en Paulus

Bekend is waarschijnlijk dat hij over alle 150 Psalmen heeft gepreekt. Hij zei wel eens: ‘In de zomertijd / in de vakantietijd moet je uit de Psalmen preken!’ Een boekje is uitgegeven met een aantal door hem behandelde psalmen.

Graag preekte hij ook uit de brieven van Paulus. Met als kern: ‘Jezus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van ons hart.’ En Romeinen 5:1, de tekst van zijn laatste preek in de Bethelkerk, de tekst die op de rouwkaart staat.

Lees de volledige tekst van dit in memoriam in De Waarheidsvriend van donderdag 17 november 2022. Neem een jaarabonnement. Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. J.E. de Groot

uit Ede is emeritus predikant.