Jacobikerk Utrecht, genereus orthodox

15-01-2019

Wie aan Utrecht denkt, denkt aan de Dom. Naast deze iconische toren én kerk herbergt de Utrechtse binnenstad nog een aantal prachtige historische kerkgebouwen, vertelt ds. W.P. Vermeulen.

Dat in vier van deze gebouwen wekelijks wijkgemeenten van de protestantse gemeente Utrecht samenkomen, is in een tijd van kaalslag al bijzonder.

Een van die kerken is de Jacobikerk. Wie op zondagmorgen zijn fiets naast de Jacobikerk parkeert, wordt onthaald met klokgelui. Wekelijks klimmen drie, of soms wel vier leden van het klokkenluidersgilde de toren in om handmatig de grote klokken in beweging te brengen. Op feestdagen luiden we alles wat we in huis hebben en zie je mensen zomaar even blijven staan, om te luisteren naar dat indrukwekkende maar nooit dominante geluid.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 17 januari 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.