Jodenredders

28-04-2021

Er is een geslacht opgestaan ‘dat Jozef niet meer gekend heeft’: de redder werd vergeten. Gelukkig heb ik nog mannen gekend die in de Tweede Wereldoorlog honderden Joden hebben helpen redden. We mogen hen niet vergeten, stelt ds. C. Blenk.

Juist toen ik in 1983 predikant in Amsterdam werd, verscheen het boek Jan Koopmans, dienaar tot de oogst van dr. G.W. Marchal. Wie was ds. Koopmans? Hij schreef in 1940 Bijna te laat! Met een interkerkelijk rekwest aan de bezetter was hij blij, maar moest je nu de verklaring tekenen dat je geen Jood bent? Als er dan Joden ontslagen worden, ben je medeverantwoordelijk. Erger: ‘Zij gaan eruit en zij gaan eraan’.

Heftig protest

Al voor 1940 hadden predikanten hier de Duitse kerkstrijd met de Barmer Thesen (1934) gevolgd: een getuigenis tegen ideologie in de kerk. Maar ‘Israël’ ontbrak. Daarna had Koopmans in Amersfoortse Thesen ook het Oude Testament verwerkt. Bij deportaties (1942) protesteerden de kerken heftig. En Koopmans gaf op het kerkelijk bureau Joden gefingeerde doopbewijzen. Zijn prediking in de Noorderkerk was diep en raak. Bij een schietpartij werd hij zelf geraakt.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 29 april 2021 of download de gratis pdf.

Bestel een los nummer, maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,- of neem een jaarabonnement op De Waarheidsvriend.