Jongeren herkennen zich in de Psalmen

13-11-2019

De psalmen zijn bij uitstek liederen voor jongeren. Jongeren voelen zich verward en zoeken naar houvast. Ze hebben veel vragen over het geloof. Ze zouden graag meer van het geloof willen ervaren, constateert Herman van Wijngaarden.

Je kunt er zo een analyse van de (kerkelijke) jongerencultuur naast leggen.

Dogma’s zijn aan hen meestal niet besteed, ze zoeken veel meer naar authenticiteit, naar geloof dat beleefd wordt in de strijd van het gewone bestaan. Het zit allemaal ook in de psalmen. Denk bijvoorbeeld aan het aangevochten vertrouwen van Psalm 13. Of aan het verlangen naar God van Psalm 42. Het enthousiasme van Psalm 150 is een derde voorbeeld dat jongeren aanspreekt. Daarom nogmaals, de psalmen zijn bij uitstek liederen voor jongeren.

Actualiteit

Over de actualiteit van de psalmen voor jongeren hoeven we ons dus geen zorgen te maken. Jongeren herkennen zichzelf erin. Alleen, dat geldt niet zonder meer… We zullen in de kerk ons best moeten blijven doen om de inhoud van deze eeuwenoude teksten dichtbij jongeren te brengen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 14 november 2019, of download hier de gratis pdf.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.