Kerk in Den Haag: Jan Rap en zijn maat

15-01-2019

Enkele maanden ben ik nu (gemeente)predikant van de hervormde wijkgemeente Bethlehemkerk te Den Haag. De eerste honderd dagen zijn al weer even voorbij, schrijft ds. E.K. Foppen.

Op de vraag of ik al een beetje gewend ben, antwoord ik vaak iets als: ‘’Precies zoals u zegt, een beetje.’

Om ergens gewend te zijn moet je immers wel een ‘jaar rond’ zijn en alle seizoenen hebben gezien en geroken. De eerste tijd laat ik de dingen vooral op mij afkomen. Je kunt ook nog eens ‘de vermeende onschuld’ spelen. Toch registreer je wel een aantal zaken. Een aantal observaties.

Trouwe kern

De gemeente heeft – God zij dank – een harde en trouwe kern van families en alleengaanden die al meerdere generaties in Den Haag woont en de gemeente geestelijk draagt. Het zijn deze mensen die een houding hebben ontwikkeld in het spanningsveld ‘wel in de wereld, niet van de wereld’.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 17 januari 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.