column

Kerk

05-09-2018

‘Dit is zeker de kerk?’ Ik wijs naar een foto van een groep mensen onder een soort afdak. Anderen staan meer op een afstandje. Een bevriend zendingsechtpaar is op verlof en heeft een fotoboekje gemaakt waarin hun leven in Afrika te zien is.

In de gewone dingen is dat leven al bijzonder. In hun huis dient allerlei ongedierte buiten gehouden te worden en op reis wordt duidelijk dat ‘douchen’ in de openluchtdouche bij daglicht dient te geschieden. Zo snel het donker wordt nemen immers de kakkerlakken bezit van de doucheruimte.

Je hebt ook standaard een bewaker voor je deur. Zo’n bewaker geeft meteen een inkijkje in de Afrikaanse cultuur. Zo droeg hij op een dag een stok bij zich die hem helderziend zou maken: letterlijk veel verder kunnen kijken dan gewoon. Dezelfde bewaker leest ijverig elke dag uit de Bijbel die hem cadeau is gedaan. Welke invloed het op hem heeft, is niet zonneklaar. Wel heeft hij het kruis van Jezus als gelukbrengend amulet aan zijn wachtpost bevestigd.

Daarom ben ik blij iets herkenbaars te zien. Mensen bij elkaar onder een afdak in een fotoboek van een zendingsechtpaar: dat moet een kerk zijn. Gelukkig zit ik goed. Dat is inderdaad een kerkje ergens in een klein dorpje in Afrika. De ontstaansgeschiedenis verbaast me echter weer. Jarenlang hadden bijbelvertalers er een gemeente willen stichten. Maar interesse was er niet, ook niet om te leren lezen of schrijven in de eigen taal.

Tot een van die bijbelvertalers enkele avonden achter elkaar iemand hoorde roepen: ‘In de naam van Jezus’. Bij navraag bleek dat er veel zieken in het dorp waren en ze hun toevlucht hadden genomen tot een profeet uit een naburig land. Deze had hen een vloeistof gegeven en ze geboden deze op de zieken te sprenkelen. Daarbij moesten de dorpelingen zeggen: ‘In de naam van Jezus’. De zieken werden ook daadwerkelijk beter en vanaf dat moment hadden de bijbelvertalers ingang in het dorp en ontstond er een gemeente.

Dat is zeker de kerk. Iets wat ik niet helemaal begrijp, maar wat door de Zoon van God uit het gehele menselijke geslacht bijeen wordt gebracht.

Arjan Baarssen