Leiders in een complexe tijd

Ds. W.H. den Hartog
Door: Ds. W.H. den Hartog
Zending
07-10-2021

We leven in een onzekere en complexe wereld. Veel christenen verwachten van de kerk hier een eenvoudig antwoord op. Ze hebben behoefte aan een kerk die hun stabiliteit en zekerheid verschaft. Verschillende Zuid-Afrikaanse voorgangers krijgen hiervan een burn-out.

Dat gebeurt, omdat ze niet aan deze verwachtingen kunnen voldoen, legt de Zuid-Afrikaanse professor Nelus Niemandt uit. Hij verzorgde begin augustus een workshop over ‘missionair leiderschap vandaag de dag’. Prof. C.J.P. Niemandt is missioloog en rector van het Hugenote Kollege in Wellington (Zuid-Afrika). Via Zoom was ik erbij.

Er spelen nog meer problemen binnen de kerken in Zuid-Afrika. Omdat de economie slecht draait, kunnen diverse kerken geen dominee meer betalen. Ook is er veel institutionele kennis weg bij de kerken in Afrika, omdat cruciale voorgangers in de pandemie zijn overleden; er zijn geen handboeken waarin hun kennis is opgeschreven. Met het wegvallen van hen zijn er nieuwe leiders nodig.

Sociale intelligentie

Om met veranderingen in deze wereld om te gaan heeft de nieuwe generatie voorgangers bepaalde eigenschappen nodig. Al was het maar om de pastorale behoeften te kunnen peilen van de gemeenteleden die emotionele schade hebben opgelopen door de crisis.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 7 oktober 2021.

Neem een jaarabonnement (€ 49,00). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. W.H. den Hartog

is regiocoördinator Zuidelijk Afrika bij de GZB.