‘Lente in de kerk’ uitdagend en hoopvol

01-09-2020

De Rotterdamse predikant ds. René van Loon heeft een sympathiek en tegelijk spannend boek geschreven over de lente die hij voorzichtig in de kerk in Nederland meent op te merken, stelt ds. J.H. Visser.

Met een open blik en op een vriendelijke, respectvolle toon geeft hij impressies van allerlei kerken en missionaire initiatieven die hij in het kader van een studieverlof heeft bezocht. De impressies zijn echter niet vrijblijvend, omdat ds. Van Loon deze deelt in het kader van zijn zoektocht naar wat God op dit moment aan het doen is in de kerk. Bovendien vertaalt hij ze daarnaast ook naar concrete en scherpe aanbevelingen om Gods roeping in deze door Hemzelf gewerkte lente te volgen.

Veelkleurig en dynamisch

Het landschap van de kerk in Nederland dat ds. Van Loon ziet, is niet alleen in lentebloei. Hij ziet ook de herfst van de krimpende en seculariserende kerk en zelfs de winter waarin nauwelijks leven meer is. De moeite en pijn van de teruggang wil hij niet wegwuiven, maar tegelijk is hij is er ook van overtuigd dat we de hoopvolle tekenen van nieuw leven en groei in de kerk dankbaar moeten zien en delen, als de sneeuwklokjes die de bodes van een nieuw seizoen zijn.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 3 september 2020.

Bestel een los nummer, of neem een abonnement op De Waarheidsvriend.