Leren van de Filipijnse kerk

Door: Ds. D.C.G. van der Kraan
Zending
15-02-2022

‘We hebben hier geen pioniers nodig. Pionieren kunnen we zelf wel! Maar stuur ons mensen die ons helpen om zélf zending te doen in ons eigen land.’ Aan het woord is pastor Chito Ramos uit de Filippijnen.

Hij geeft leiding aan de ABCCOP (Alliance of Bible Christian Communities of the Philippines), een organisatie van enkele honderden gemeenten. In zijn woorden klinkt de missionaire ‘drive’ door van deze gemeenten op de Filippijnen, een land dat vooral het nieuws haalt rondom natuurrampen of de ‘oorlog tegen drugs’.

In veel landen in Zuidoost-Azië zijn christenen altijd een minderheid geweest. De Filippijnen kennen echter een lange aanwezigheid van de Rooms-Katholieke Kerk. Sinds de vorige eeuw kwamen daar, door Amerikaans zendingswerk, ook evangelicale christenen bij. Uit dit werk is de ABCCOP ontstaan, waar pastor Chito nu leiding aan geeft.

Echt delen

In de ervaring van veel christenen is het christelijk geloof op de Filippijnen zo vermengd geraakt met traditie en traditionele godsdiensten dat woorden als ‘genade’ en ‘het volgen van Christus’ voor veel mensen compleet onbekend zijn. Het verlangen van de ABCCOP is om mensen op de Filippijnen (opnieuw) te laten weten wie Jezus werkelijk is. Pastors worden aangemoedigd om in hun omgeving het Evangelie te delen. En: mensen komen tot geloof, er ontstaan nieuwe gemeenten. Dit is zendingswerk in eigen land dus. Van deze vanzelfsprekendheid om te getuigen kan ik leren.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 17 februari 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. D.C.G. van der Kraan

is regiocoördinator Azië en theologisch toeruster bij de GZB.