column

Door: Dr. T.T.J. Pleizier
Column
15-11-2022

‘De preek hoeft niet gered te worden, de preek redt het wel.’ Met een groep predikanten sloten we vorige week een PThU-cursus over de prediking af. Nou, het woord cursus is iets te bescheiden voor de inzet van de deelnemers.

Het was een programma van maar liefst drie jaar. Met korte tweedaagse cursussen, een intensief traject van supervisie en een persoonlijk studieplan, dat uitmondt in een essay waarin zij hun eigen visie op prediking verwoorden.

Aan het eind van de leergang ging het over de toekomst van de preek. Hoe kijken de predikanten van de kerk daartegen aan? Het was een divers gezelschap van mannen en vrouwen die al lange tijd de kerk dienen. Gevorderde predikanten, maar ook gevorderden blijven zichzelf leerling noemen. Een beetje zoals het boekje dat dr. Henk van der Meulen ooit samenstelde: Als een leerling leren preken. Uitgeleerd ben je nooit. Er klinkt ook iets in door van het oerchristelijke woord discipel. Ook predikers blijven discipelen, leerlingen van de Heere.

Is het niet vanzelfsprekend dat de predikant zelf wel in de preek gelooft? Daar kun je te gemakkelijk over denken. Er komt veel op predikanten af. In de gemeente, waar de diversiteit naast boeiend, nogal eens complex is. Maar ook in de cultuur. Ook aan predikanten gaat het seculiere levensgevoel niet voorbij. Ook zij vragen zich soms af wat een monoloog van twintig of zelfs veertig minuten vermag in een wereld vol beelden en een eindeloze stroom met prikkels. Het mag wel een wonder heten dat er mensen zijn die wekelijks preken voorbereiden en houden en er ook vertrouwen in hebben.

Misschien ligt het wel aan het geheim dat er in de preek iets is, waar je als mens de vinger niet op kunt leggen. Dat – met een oud woord – de prediking van het Woord van God, zelf Woord van God is. Dat houdt de voorganger niet uit de wind, maar het houdt voorganger en gemeente wel klein. Er is iets van de Geest van God, dat buiten ons omgaat. Met predikers die daarin geloven, is er hoop voor de kerk.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement. Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Dr. T.T.J. Pleizier

is universitair docent Praktische theologie aan de PThU, vestiging Groningen.