De Oosterpoort in Woudenberg heeft glas-in-loodraam vol bijbelse symboliek

Ditta Bos-Meeuwsen
Door: Ditta Bos-Meeuwsen
22-04-2024

Woudenberg heeft sinds deze maand een nieuw kerkelijk centrum. Voor de noordzijde heb ik een glas-in-loodraam ontworpen. Aanleiding hiervoor was de naam die voor de kerk is gekozen: ‘de Oosterpoort’. Deze naam heeft me geleid naar de Grote Verzoendag.

De Grote Verzoendag is een bijzondere dag in de Joodse geschiedenis. Het is een van de drie hoge feesten voor het Joodse volk. Tijdens elk feest kreeg de tempel van Jeruzalem te maken met veel bezoekers. Er waren ook heel veel ceremoniën volgens de geboden, die we lezen in Leviticus en Numeri.

Om op het tempelplein te kunnen komen, waren er verschillende poorten in het noorden, zuiden en westen van Jeruzalem. Dit zijn allemaal indrukwekkende dubbele poorten met hoge trappen. Alleen in de oostelijke muur, aan de kant van het Kidrondal, richting de woestijn, was er maar één kleine poort, die meestal nog dichtzat ook. Deze poort had volgens Ezechiël 40:22 zeven treden.

Weggestuurd

Op de Grote Verzoendag verzamelen de hogepriester, de priesters en de Levieten zich rond het brandofferaltaar op het tempelplein. Veel is dan al geofferd en nu staan daar, volgens Leviticus 16, nog twee geitenbokken. Er wordt geloot. De ene bok wordt geslacht. Zijn bloed wordt gesprenkeld op het altaar. Daarna legt de hogepriester door middel van handoplegging de zonden van het hele volk van het afgelopen jaar op de levende bok: die wordt zo de zondebok.

Dan gaat de oostelijke poort open en vervolgens wordt de zondebok via het dal over de Olijfberg weggestuurd de woestijn in, waar hij van honger en dorst zal sterven en mét hem de zonden van het volk.

Dit artikel gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees de volledige tekst van dit artikel.

"*" geeft vereiste velden aan

Ditta Bos-Meeuwsen

ontwierp een glas-in-loodraam voor kerkelijk centrum ‘de Oosterpoort’ in Woudenberg.