Verlangen naar de wederkomst (1)

Liever nu nog niet

Ds. G. Herwig
Door: Ds. G. Herwig
04-11-2021

Als het goed is, verlangt de gemeente van Christus naar de wederkomst. Dan zal het Koninkrijk van Jezus Christus in al zijn volheid aanbreken. Ziekte, dood en verdriet zullen tot het verleden behoren. Maar zijn we er wel mee bezig? Wat staat ons in de weg om er werkelijk naar te verlangen?

‘God zal alle tranen van hun ogen afwissen…, Openbaring 21:4. Deze woorden zijn van een opperste eenvoud. Wij moeten het hart van een kind hebben om ze te laten gelden… Naar het einde van de oorlog verlangen wij meer dan naar de komst van het Koninkrijk. Wij behoeven elkander daarover niet hard te vallen om toch te weten dat dit niet alzo moest zijn…’.

Einde pandemie

Dit korte citaat vinden we terug in een preekschets van dr. J. Koopmans. De predikant overleed op 24 maart 1945 door een verdwaalde kogel, die zich op 12 maart in zijn hoofd boorde bij een vreselijke moordpartij op het Weteringplantsoen in Amsterdam. Een prachtige bundel over zijn leven en betekenis voor de kerk, Jan Koopmans (1905-1945), onder redactie van G.C. den Hertog en G.W. Neven heeft als ondertitel Theoloog bij de tijd.

Zijn ragfijne opmerking – ‘wij behoeven elkaar daarover niet hard te vallen om toch te weten dat dit niet alzo moest zijn’ – raakte me. Wij verlangen ook, niet naar het einde van de oorlog, maar naar het einde van de pandemie. Ook wij verlangen er meer naar dan naar ‘de komst van het Koninkrijk’. Hoe kan het dat er in de kerk niet of nauwelijks wordt nagedacht over en geleefd uit de verwachting van de (spoedige) wederkomst van Christus?

Kom haastig?

Op mijn twaalfde kreeg ik van de bovenmeester bij het afscheid van school het boekje Lees je Bijbel. 150 korte dagboekstukjes bij de Bijbel. Nr. 42 heeft mij toen al geweldig geraakt. Het is getiteld ‘God teleurgesteld’ en het bevat een gedicht van ds. Okke Jager bij de woorden ‘Kom haastig’ (Openb.22:20):

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 4 november 2021.

Neem een jaarabonnement (€ 49,00). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. G. Herwig

is predikant van de hervormde gemeente te Nunspeet.