Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
19-08-2021

Opnieuw werden we verrast met de verschijning van een lijvig boek over kerken. Bij uitgeverij Verloren, Hilversum verscheen onlangs een uitgebreid boek over 25 Haagse kerken, een indrukwekkende uitgave.

Onze residentiestad bezit een groot aantal kerken waarvan de Grote of St. Jacobskerk, de Kloosterkerk en de Evangelisch Lutherse Kerk wellicht de bekendste zijn, mede ook vanwege de bekende orgels in deze kerken. Kerken bepalen als geen ander bouwwerk het beeld van een stad of dorp. In Den Haag is dat niet anders. Zeker de grote kerken met hun hoge torens vormen belangrijke bakens en oriëntatiepunten in de wijk. Minder zichtbaar, maar net zo belangrijk is de binnenkant. Kosten noch moeite zijn gespaard om de interieurs zo mooi mogelijk in te richten en zij vormen vaak een hoogtepunt in het oeuvre van een architect of kunstenaar. Dat wordt in dit kloeke boek uitvoerig getoond. Kunsthistorica Botine Koopmans beschrijft op aansprekende wijze hun geschiedenis, waarbij de orgels, toch vaak het meest in het oog springende meubel, niet worden vergeten, al wordt begrijpelijk op de historie van deze orgels niet diep ingegaan. Niet alleen de orgels van de Grote of St. Jacobskerk en de Evangelisch Lutherse Kerk, maar ook het bijzondere Garrels-orgel met haar bewogen geschiedenis in de oud-katholieke kerk krijgt volle aandacht.

Mijn stelling dat bij de voortschrijdende secularisatie de belangstelling voor de kerken als historisch gebouw lijkt toe te nemen, wordt met de verschijning van dit fraai verzorgde boek nog eens onderschreven. Den Haag blijkt over veel interessante kerken te beschikken en in veel van de besproken kerken wordt kerkmuziek gemaakt. Nog onlangs verschenen van een paar minder bekende orgels in Haagse kerken, namelijk de hervormde Maranathakerk en de roomskatholieke Elandstraatkerk, een paar interessante orgel-cd’s. De vele fraaie foto’s van hoge kwaliteit van fotograaf Dick Valentijn moeten apart genoemd worden. Mede daardoor is het ook een kijkboek geworden en maken we als het ware een rondwandeling door de behandelde kerken. In het verleden is er in een wat eenvoudigere uitgave ook al eens aandacht besteed aan de Haagse kerkgebouwen, maar nooit gebeurde het op zo’n vorstelijke manier als met dit boek, dat als titel meekreeg: Een lust voor het oog. De uitgaven heeft een harde band, telt 371 bladzijden en kost € 39,95.

M. Seijbel