Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
09-09-2021

We hebben al eerder opgemerkt dat we in ons land heden ten dage een aantal zeer voortreffelijke jonge organisten hebben, die momenteel ook belangrijke orgelposten bezetten. Zo’n jong talent mag zeker Iddo van der Giessen (1995) genoemd worden, momenteel organist van de Goede Herderkerk te Rotterdam en tevens vesperorganist in de Dom te Utrecht. Van hem verscheen een eerste solo orgel-cd. Op het altijd weer imponerende orgel van de Grote of St. Bavokerk in Haarlem speelt hij werken van

– Franz Liszt (1811-1886): Fantasie en Fuga over het koraal ‘Ad nos ad salutarem undam’;

– Sigfrid Karg Elert (1877-1933): Koraalfan-tasie ‘Aus tiefer Not schrei ich zu Dir’;

– César Franck 1822-1890): Fantasie;

– hemzelf een bewerking van Bachs Chaconne d-moll (Partita voor vioolsolo). Het is dus een orgel-cd met een gezond romantisch programma.

Iddo van der Giessen laat op deze cd horen een organist te zijn die het grote repertoire niet schuwt en op een verzorgde, overtuigende en muzikale wijze weet voor te dragen. Nu is het Bavo-orgel bij Van der Giessen niet helemaal onbekend, want hij kreeg op dit orgel les, toen hij bij stadsorganist Jos van der Kooy studeerde. Het spel van Van der Giessen is levendig en de geprogrammeerde werken worden met veel muzikale inzet neergezet.

Ook zijn registraties op het omvangrijke Bavoorgel zijn met zorg gekozen. Het geheel straalt een zekere voornaamheid uit. Het is verheugend dat onze, talentvolle organisten tegenwoordig de gelegenheid hebben om zich op deze wijze te presenteren en een visitekaartje kunnen afgeven.

Ook opname-technisch is het een geslaagde cd geworden, waarvoor JQZ uit Kampen tekende. Deze uitgave manifesteert zich ook in het uitvoerige bijgesloten tekstboekje in het Nederlands en Duits. Het enige bezwaar dat ik hierbij wil aantekenen, is dat de tekst wel erg dun en klein is afgedrukt, terwijl de ondergrond grijs is. Zo wordt het, vooral voor ouderen, moeilijk leesbaar. Dit doet verder niets af aan het feit dat we hier met een interessante en boeiende orgel-cd van doen hebben.

Het is een Ture-uitgave met als bestelnummer 202030, en kost € 17,50. Besteladres onder meer: www.iddovandergiessen.nl.

M. Seijbel