Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
14-10-2021

Een nieuwe cd van het hoofdorgel in de Grote of Sint-Janskerk van Gouda is verschenen. Het bekende Moreau-orgel wordt dit keer niet bespeeld door de vaste organist van deze kerk, Gerben Budding, maar door de Hilversumse organist Henk van Zonneveld. Hij heeft hier een bijzonder programma opgenomen, namelijk de zogenaamde Goldberg-variaties van Johann Sebastian Bach. Nu zijn er van deze bekende variaties al vaker opnamen gemaakt, maar dan meestal op klavecimbel of piano. Opnamen op orgel zijn veel zeldzamer en ook extra bijzonder, omdat ze een ander licht werpen op dit meesterstuk. Om te beginnen moet worden opgemerkt dat Bach zijn Goldberg-variaties heeft geschreven voor een tweeklavierklavecimbel. Overigens vereist de naam Goldbergvariaties wel enige toelichting, die in het tekstboekje wordt weergegeven. Deze reeks variaties op één thema heeft Bach gecomponeerd voor zijn leerling Johann Theophil Goldberg (1722-1756), die zelf ook een uitstekend componist en cembalist was. Henk van Zonneveld heeft deze Goldberg-variaties ‘bewerkt’ voor orgel, waarbij ook het notenbeeld enigszins is aangepast aan de nieuwe orgelomstandigheden. Dit vanuit de gedachte dat Bach de bewerkingen van zijn eigen muziek ook niet beperkte tot slechts een wijziging van het instrumentarium. Van Zonneveld doet daar in het begeleidende tekstboekje uitvoerig verslag van. Het is bovendien interessant dat van elke variatie – het zijn er 32 – de gebruikte registratie wordt vermeld. We kunnen op deze manier uitgebreid kennismaken met de diverse registers van het rijk gedisponeerde Janskerk-orgel van Gouda. We krijgen mede hierdoor een voortreffelijk beeld van dit bekende orgel.

Het spel van Henk van Zonneveld is muzikaal en doordacht. De cd is van grote klasse, waarbij de algehele afwerking en presentatie alle lof verdient. Bovendien raakt men zodoende ook wat meer bekend met één van Bachs bekendste werken, die men niet zo vaak hoort. De cd is te bestellen via: hevanzonneveld@gmail.com

M. Seijbel