Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
28-10-2021

Wat nog niet eerder in de rubriek Muziek aan de orde is geweest, is een kwartetspel over orgels, of moet ik zeggen ‘met’ orgels. In elk geval heeft de Evangelisch Lutherse Landeskirche Sachsen in Duitsland een kwartetspel uitgegeven met acht maal vier orgels als onderwerp. Dat is een goed voorbeeld om het orgel meer in de belangstelling te plaatsen. Het Nationaal 0rgelmuseum in Elburg is ook van plan zo’n kwartetspel uit te geven, maar dan met het Nederlandse Orgel als onderwerp. De voorbereidingen zijn in volle gang.

Het kwartetspel dat nu in Duitsland is verschenen, is overigens niet het eerste kwartetspel dat is uitgegeven. Het bevat naast een spelbeschrijving, afbeeldingen van orgels in Domkerken, orgels in concertzalen, ‘Bach-orgels’, de oudste orgels (waaronder ‘ons’ orgel in Oosthuizen) ‘Walcker-orgels’, ‘Museum-orgels’ en ‘Draaiorgels’. In het bijgesloten tekstboekje worden alle afgebeelde orgels in het kort beschreven. Nu de avonden weer langer worden en er wellicht weer spelletjes gedaan worden, bevelen we dit leuke kwartetspel aan.

Bestelwijze: www.organpromotion.org. Bestelnummer: 0p 3001.

M. Seijbel