Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
09-12-2021

Tijdens de adventsweken wordt op diverse plaatsen in ons land het Weihnachtsoratorium van Bach uitgevoerd of The Messiah van Händel, al is dat vanwege coronamaatregelen dit jaar minder vaak het geval of op een ander tijdstip dan gebruikelijk. Een ander werk van Bach, namelijk het Magnificat (= de Lofzang van Maria), krijgt hier en daar ook aandacht. Zo voert het Luthers Bach Ensemble onder leiding van Tijmen Jan Bronda DV op zaterdagmiddag 18 december dit magistrale werk uit in de Der Aa-kerk in Groningen (info via: luthersbachensemble. nl. De uitvoeringen in de Grote Kerk in Dalfsen en in de Grote kerk in Elburg op de dagen ervoor moesten worden gecanceld.) Deze boeiende compositie is ook rustig thuis beluisteren, want het genoemde Luthers Bach Ensemble heeft van dit meesterlijke werk van Bach een schitterende opname gemaakt, die op cd verkrijgbaar is. De tekst van het Magnificat is de Lofzang van Maria uit het Evangelie van Lukas. In Bachs tijd werd deze tekst in het Lutherse Leipzig op normale zaterdagse en zondagse vespers in het Duits gezongen, maar op hoogtijdagen in het Latijn. Bach schreef zijn eerste versie van het Magnificat voor koor en orkest in 1723 tijdens zijn eerste jaar als cantor van de Thomaskirche in Leipzig. Het was zijn eerste grote koorwerk in Leipzig en het is veel ambitieuzer dan de wekelijkse cantates.

Het Luthers Bach Ensemble heeft met medewerking van diverse solisten van dit toch wel een beetje onbekende werk van Bach een voortreffelijke cd gemaakt, die ik van harte aanbeveel. De uitvoering is zeer muzikaal en dynamisch, waarbij het aandeel van de solisten best eens apart ge-noemd mag worden. Als aanvulling staat op deze cd ook nog een

Als aanvulling staat op deze cd ook nog een orgelsolo: Concerto d-moll (BWV 1059R) gespeeld door Robert Koolstra op het prachtige Hinsz-orgel in de Grote kerk van Harlingen. En om de cd helemaal compleet te maken is ook de cantate ‘Gott soll allein mein Herze haben’ (BWV 169 voor alt-solo) toegevoegd.

Al met al is het een prachtige Bach-cd voor advent met als hoofmoot een wat minder vaak te beluisteren Magnificat, waaraan we in deze adventsweken (maar ook daarna) veel luisterplezier kunnen beleven. Het bijgesloten tekstboekje geeft veel informatie en is geïllustreerd met diverse mooie foto’s. Deze uitgave is te bestellen via: info@nationaalorgelmuseum.nl en kost € 10,- (excl. verzendkosten).

M. Seijbel