Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
19-05-2022

De grote klus waarmee de organist Pieter van Dijk uit Alkmaar bezig is, namelijk het opnemen en vastleggen van de complete orgelwerken van Johann Sebastian Bach, is al vergevorderd. Deel acht van deze serie, weer een dubbel-cd, is recent verschenen. Opnieuw is het een uitgave van grote klasse geworden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld organist Cor Ardesch, die uitsluitend het zogenaamde ‘Bach-orgel’ in de Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk in Dordrecht heeft gebruikt bij het opnemen van het volledige orgeloeuvre van Bach, heeft Pieter van Dijk een groot aantal verschillende, interessante orgels in binnen- en buitenland uitgekozen. Voor de opnamen van dit achtste deel is hij naar Hamburg en Lübeck afgereisd. De eerste cd van dit dubbelalbum komt van het imponerende Flentrop-orgel in de hoofdkerk Sankt Katharinen in Hamburg. Zelf heb ik dit orgel een paar keer bezocht; ik ben toen zeer onder de indruk geraakt van wat hier tot stand is gebracht door de orgelmakersfirma Flentrop. Pieter van Dijk kent dit orgel door en door, omdat hij nauw betrokken was bij de totstandkoming van dit meesterlijke instrument.

De hoekdelen en het tussendeel van de nu opgenomen cd worden gevolgd door een groot aantal koraalvoorspelen en koraalbewerkingen. Hierbij wordt dit orgel in haar klankenpracht op een bewonderenswaardige manier voor het voetlicht gebracht. Voor de tweede cd van dit album heeft Van Dijk plaatsgenomen aan de klavieren van het Stellwagen-orgel in de Sankt Jakobikirche van de Hanzestad Lübeck, een instrument dat oorspronkelijk dateert uit de jaren 1467/1515 en de bombardementen uit de Tweede Wereldoorlog heeft overleefd. Ook hier zijn de hoek- en middendelen de omlijsting van een groot aantal koraalvoorspelen en -bewerkingen. Het is, evenals de vorige opnamen, een aanbevelenswaardige uitgave geworden, waaraan zorg en aandacht is besteed. Opnametechnisch bekeken, tekstboekje als algehele uitvoering en verzorging mag gesproken worden van een klankdocument.

Het spel van Pieter van Dijk is muzikaal en doordacht, betrokken, hij heeft oog voor details en koos mooie registraties. Al met al kunnen we deze Bach-opnamen scharen onder de top van de complete Bachuitvoeringen die de laatste tijd zijn verschenen. Het bijgesloten tekstboekje (Engels) is uitvoerig en informatief. Zo worden alle gebruikte registraties expliciet bij elk uitgevoerd werk vermeld. Het zijn opnamen om veel te beluisteren. De cd’s (bestelnummer: DVH 140417) zijn een uitgave van DMP Records, Archangelstraat 15, 1506 NP Zaandam, info@dmp-records.nl. Hier zijn ook de eerder verschenen delen te bestellen.

M. Seijbel