Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
16-06-2022

Vandaag de dag zijn mens en muziek onlosmakelijk met elkaar verbonden. Overal klinkt muziek: de hele dag uit de radio (mooi en lelijk), in de warenhuizen, op straat, maar ook in de kerk. Als het goed is, klinkt daar de beste en mooiste muziek. Onze lange geschiedenis van muziek maken (eigenlijk al sinds het begin van de mensheid), uitvoeren en beluisteren heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van ons mensdom. We kunnen eigenlijk niet meer zonder muziek. Zo werd bijvoorbeeld, tijdens de coronaperikelen, het niet samen kunnen zingen in de kerk als een groot gemis beschouwd.

Muziek is echter nog altijd een onderbelicht onderdeel van onze ontstaansgeschiedenis. In De muzikale mens maakt musicoloog Michael Spitzer met de lezer als het ware een wandeling door de muziekgeschiedenis op zoek naar de oorsprong van de muziek. Het boek geeft ons een breed inzicht in de eeuwenoude muziekhistorie in al haar facetten, het is boeiend geschreven, uitgebreid van gehalte en breed van inhoud. Daarmee bedoel ik te zeggen dat vrijwel geen onderwerp wat de muziek betreft, onbesproken wordt gelaten. Alleen al de kernvraag ‘Wat is muziek eigenlijk?’ wordt uitvoerig uiteengezet.

Spitzer bespreekt een heel scala aan onderwerpen. Dat maakt deze uitgave, die men eigenlijk achter elkaar zou willen lezen, ook tot een goed naslagwerk, waarin steeds nieuwe aandachtspunten naar voren komen rond onderwerpen die om nadere bestudering vragen.

Als muziekliefhebbers kunnen we tegenwoordig te kust en te keur naslagwerken kopen, waaruit ongekende muzikale schatten kunnen worden opgediept. Dit alleen al is zeer bevorderlijk bij het beluisteren van de composities die ons zijn nagelaten door diverse grootmeesters in de toonkunst. Het boek van Spitzer is zo’n uitgave die elke rechtgeaarde muziekliefhebber in zijn bibliotheek behoort te hebben om regelmatig te raadplegen. Onze blik op de gehele muziekgeschiedenis wordt daardoor zeer verruimd en verrijkt.

Het gebonden boek De muzikale mens.

Een wereldgeschiedenis is een lijvig, rijkelijk geïllustreerd boekwerk van 575 bladzijden. Het is een uitgave van uitgeverij Spectrum (bestelnummer: 978.90.00.36 528.9) en kost € 42,99.

M. Seijbel