Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
07-07-2022

Het is enige jaren geleden dat ik tijdens een orgelconcert in de Grote of Eusebiuskerk in Arnhem de organist Anton Pauw hoorde en toen onder de indruk was van zijn muzikale spel op het Van Vulpen-koororgel in deze kerk. Hoewel zijn naam veelvuldig voorkomt op de concertlijst van de concerten in de Grote of St. Bavokerk in Haarlem, waar hij kerkelijk organist is sinds het overlijden van Klaas Bolt en nu tevens opvolger is van Jos van der Kooy als stadsorganist, waren opnamen van zijn spel spaarzaam. Nu heeft hij toch van zich laten horen door het maken van een cd waarop hij – hoe kan het anders – het Christian Müller-orgel van de Bavo bespeelt.

Onder de titel ‘Greetings from Haarlem Organ City’ is een cd verschenen waarop Anton Pauw een scala van uitgekozen orgelwerken vertolkt van onder meer Georg Böhm, Georg Fr. Kaufmann, Johann K.F. Fischer, Joh. Seb. Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Joh. N. Hummel, Felix Mendelssohn Bartholdy en Johannes Brahms. Enkele van deze componisten (Mozart en Mendelssohn) hebben dit vermaarde orgel ook zelf bespeeld.

Bij het beluisteren van deze cd viel het op dat Pauw nog niets van zijn musiceervreugde heeft verloren, want zijn spel is niet alleen verzorgd en muzikaal, met uitgekiende registraties, maar ook van grote gedrevenheid en volkomen inzet. Deze uitgave heb ik met interesse en genoegen beluisterd. Het beroemde Bavo-orgel wordt hier op een boeiende wijze ten gehore gebracht.

Er is 66.28 minuten te genieten van een van onze belangrijkste orgels, bespeeld door een vakkundig organist die het Bavo-orgel in alle klankkleuren uitstekend voor het voetlicht brengt.

Het bijgesloten tekstboekje geeft naast een korte beschrijving en dispositie van het orgel, hoofdzakelijk korte impressies van de opgenomen werken en de daarbij gebruikte registraties. Ook zijn verschillende foto’s opgenomen. De cd is verder verpakt in een eenvoudig klaphoesje.

De cd is te bestellen via rexmusic21@ yahoo.com, kost € 15, excl. verzendkosten, maar kan ook in de winkel van de Grote of St. Bavokerk (Grote Markt 22, Haarlem) worden gekocht.

M. Seijbel