Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
01-09-2022

Enkele jaren geleden was ik in de voormalige abdijkerk van Corvey (Duitsland) om nader kennis te maken met het bekende, uit 1681 daterende, Schneider-orgel. Dit orgel paste mooi in een orgeltocht die we in de buurt zouden gaan maken. Het instrument was toen echter in een zodanig slechte staat dat we maar van een verder bezoek hebben afgezien. Daarin is nu drastisch verandering gekomen, omdat dit prachtige orgel recent grondig is gerestaureerd en gereconstrueerd door de orgelmakersfirma Flentrop uit Zaandam. Aan deze omvangrijke klus is zo’n vijf jaar gewerkt.

Het orgel in Corvey is overigens niet zomaar een orgel. Het is een van de voornaamste historische orgels van Westfalen, een barok springladen-orgel van grote cultuurhistorische betekenis. De voormalige abdijkerk van Corvey is eveneens een indrukwekkend gebouw waarvan een gedeelte, het westwerk uit 822, dus nog uit de Karolingische tijd, dateert. De twee karakteristieke torens vallen dan ook meteen op bij naderen van dit prachtige abdijcomplex. Een bezoek aan deze voormalige abdijkerk met de fraaie entourage is de moeite waard.

De orgelmaker Andries Schneider bouwde hier in 1681 een nieuw orgel van bijzondere klasse. Van dit orgel heeft de firma Flentrop terecht nu een cd laten verschijnen. Hierop laat de Nederlandse organist Egbert Schoenmaker een uitgebreid programma horen, waarbij het grote klankenpalet van dit indrukwekkende orgel op een voorname manier ten gehore wordt gebracht.

Het programma is met grote zorg samengesteld en begint met een psalmzetting (Ps.113) van Claude Goudimel, gevolgd door een koraalvoorspel van Dick Koomans over deze psalm. Daarnaast valt te genieten van werken van onder meer Scheidemann, Hassler, Kerll, Muffat, Froberger, Scheidt, Weckmann en vele andere composities die toegespitst zijn op de structuur van dit orgel.

We kennen Egbert Schoenmaker, die zijn werkterrein hoofdzakelijk in het oosten van ons land heeft, al jaren als een uitstekende speler, wat hij op deze cd opnieuw op overtuigende wijze laat horen.

Wanneer je nu het orgel hoort, waarmee je enige jaren geleden al mocht kennismaken, bekruipt je het gevoel om daar direct weer naar toe te gaan en ter plekke de klankenpracht te ondergaan. Gelukkig kunnen we nu thuis nader kennismaken met dit herboren instrument en er op elk moment van genieten.

De Fa. Flentrop heeft een compliment verdiend voor de wijze waarop ze dit instrument nieuw leven heeft geschonken en bovendien vanwege het feit dat men deze cd, een waar klankdocument, heeft uitgegeven. Het bijgesloten tekstboekje is uitstekend verzorgd, met enkele mooie foto’s, en het geheel is gestoken in een eenvoudig klaphoesje Hopelijk worden van meer belangrijke orgels, na het gereedkomen van een omvangrijke restauratie, cd’s gemaakt, zodat we ook van de klankschoonheid van deze orgels kunnen kennisnemen. De cd is te bestellen via info@flentrop.nl. De prijs is € 20 (excl. verzendkosten).

M. Seijbel