Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
08-04-2021

Deze keer breng ik een cd van een heel mooi orgel onder de aandacht, namelijk het orgel in de Oude Kerk te Rotterdam- Charlois. Dit orgel is een uit 1784 daterend instrument, dat werd gebouwd door de orgelmaker Hendrik Hermannus Hess, een vakkundig orgelmaker uit Gouda. Van hem hebben we nog een aantal bijzondere orgels overgeleverd gekregen, waaronder het orgel in het Stedelijk Museum te Schiedam. Het orgel in Rotterdam-Charlois heeft, net als alle orgels, op zijn tijd een grote onderhoudsbeurt nodig. En dat kost veel geld. Nu hebben vier jonge organisten het lofwaardige initiatief genomen een cd te maken op dit orgel. De opbrengst is bestemd om een bijdrage te leveren in de kosten van de aanstaande grote onderhoudsbeurt.

Het is een cd geworden van bijzonder gehalte. Het Hessorgel klinkt bijzonder fraai en de vier organisten hebben ieder een interessant programma uitgekozen. Deze organisten zijn: Martien de Vos, Leendert Verduijn, Matthijs Breukhoven en Iddo van der Giessen.

Martien de Vos heeft als eerste speler een boeiende en kunstrijke improvisatie in partitavorm over de melodie van Psalm 87 vastgelegd. Iddo van der Giessen excelleert op feestelijke wijze met vijf dansen uit het Tabulatura organowa van Janz Lublina. Leendert Verduijn heeft voor zijn aandeel een koraalvoorspel over ‘Jesu, meine Zuversicht’ van Johanna Christoph Kellner alsmede het Concerto in d van Bach/Vivaldi gekozen, terwijl Matthijs Breukhoven gekozen heeft voor het Agnus Dei van Frank Martin en de bekende variaties over ‘Merck toch hoe sterck’ van Cor Kee. Deze vier jonge organisten spelen allemaal met grote inzet en gedrevenheid en zijn uiterst muzikaal. Hiermee wordt getoond dat de orgelkunst ook nu nog volop leeft bij de jongere generatie. Met het laten verschijnen van deze cd tonen zij tevens aan dat het historische orgel hun ook ter harte gaat.

De cd is gevat in een mooi klaphoesje, waarop de vier organisten zich voorstellen.

Gegevens over het orgel zijn zeer beperkt.

Geïnteresseerden moeten de verdere lotgevallen en de dispositie van dit orgel dan maar opzoeken in de Orgelencyclopedie van het Historische Nederlandse Orgel. We hebben hier met een mooie cd van doen, die ik graag, mede vanwege de innemende orgelvoordrachten van deze jeugdige organisten, maar ook vanwege het goede doel, wil aanbevelen. De cd is te bestellen via: oudekerkcharlois.nl/ cd-hess-orgel.

M. Seijbel, Elburg

M. Seijbel