Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
29-04-2021

Het zou tijd worden ook, dacht ik, toen onlangs een nieuwe cd verscheen van het vermaarde Robustelly-orgel in de Sint- Lambertuskerk van Helmond. Omdat het tegenwoordig blijkbaar de gewoonte is een nieuwe cd een titel of motto mee te geven, heeft deze cd de titel ‘Grand Cru’ mee‑gekregen. Niet ten onrechte is dat. Jan van de Laar bespeelt het orgel op deze uitgave. Het orgel van Helmond is zonder meer een van de toporgels van ons land en zeker van beneden de grote rivieren. Het is gewoon een parel van ons nationale orgelbezit. Al diverse jaren geleden is het dat ik dit orgel – in het kader van een orgeltocht – bezocht heb en sindsdien is het me bijgebleven hoe mooi dit orgel is. Deze cd betekende een aangename hernieuwde kennismaking, want Jan van de Laar heeft er zonder meer een prachtige cd opgenomen met werken die qua stijl helemaal passen bij dit bijzondere orgel. Zo klinken werken van Pedrode Araujo (1662-1705), Antonio de Cabezón (1510-1566), Gilles Jullien (1650- 1703), Louis Couperin (1626-1661), Georg Böhm (1661-1733), Joh. Seb. Bach (1685- 1750) en ook van César Franck (1822-1890). We kennen Van de Laar al langer als een uitmuntend en begaafd speler, die dat op deze cd opnieuw laat horen. Zijn registraties zijn met zorg gekozen, waardoor het orgel in alle klankkleuren te beluisteren is. Het is een cd van optimale klasse waar de luisteraar langdurig van kan genieten.

Het bijgesloten tekstboekje geeft een oppervlakkige beschrijving van het orgel met enkele fraaie foto’s; helaas ontbreekt hierbij de dispositie. De organist van de Nieuwe Kerk op de Dam te Amsterdam, Henk Verhoef, heeft verder een goede bijdrage geleverd door uitvoerige beschrijvingen te geven van de opgenomen werken. Van de Laar biedt ons een cd die tot luisteren dwingt en die klanktechnisch van een uitzonderlijk niveau is, een fraai klankdocument.

Deze cd is te verkrijgen via www.robustellysociety-helmond.com.

M. Seijbel, Elburg

M. Seijbel