Aangepaste kerkdiensten, catechese en pastoraat blijken van grote waarde

Net even anders

Roelof Mensink
Door: Roelof Mensink
10-02-2022

Een bijzondere groep om binnen de kerkelijke gemeente mee op te trekken zijn ‘andersbegaafden’. In hervormd Rijssen is er voor deze groep van ongeveer 120 gemeenteleden veel aandacht.

Er zijn aangepaste kerkdiensten, (belijdenis)catechese, (huis)bijbelkringen, clubwerk en huisbezoek. De term ‘aangepast’ slaat niet zozeer op de inhoud, maar meer op de vorm, het taalgebruik en de omgeving.

Andersbegaafd

Andersbegaafden kunnen, ook binnen de kerkelijke gemeente, moeite hebben om ‘mee te komen’. Het goed begrijpen van een moeilijk stukje uit de Bijbel is te hoog gegrepen en op de gewone catechisatie sneeuwen ze vaak onder. In de zondagse diensten is een eenvoudig Evangelie en begrijpelijke vertelling soms ver te zoeken. Dogma’s zijn aan deze mensen niet besteed. Daarom is het goed de boodschap eenvoudig te houden en visueel te maken.

Men kijkt niet altijd even positief naar andersbegaafden. Dat is jammer. Deze mensen hebben soms zulke bijzondere en pure talenten dat we daar wel eens stil van kunnen worden. Daarom heb ik het nooit over iemand met een ‘handicap’ of een ‘beperking’, benamingen die wel vaak worden gebruikt.

Eenvoudig en visueel

Meerdere keren heb ik met een groepje (één tot vijf personen) een catecheseseizoen mogen invullen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 10 februari 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Roelof Mensink

is lid van de hervormde gemeente te Rijssen, waar hij actief is onder andersbegaafden.