Noord-Korea staat weer bovenaan de Ranglijst Christenvervolging

Vervolgde kerk
19-01-2023

De vervolging van christenen blijft wereldwijd op een ‘alarmerend hoog niveau’. Het geweld tegen christenen in de landen ten zuiden van de Sahara groeit nog steeds. Toenemende digitale controle in China bedreigt de kerk in dat land.

Noord-Korea staat weer bovenaan de lijst van zwaarste onderdrukking van christenen. Opvallend is de daling van Afghanistan naar plek 9. Vorig jaar stond dit land op nummer 1.

Dit zijn de belangrijkste trends in de nieuwe Ranglijst Christenvervolging, het jaarlijkse overzicht van vijftig landen waar christenen het hevigst vervolgd worden vanwege hun geloofsovertuiging. Open Doors publiceert de lijst voor het dertigste achtereenvolgende jaar. Over deze jaren tekent zich een ‘schokkende ontwikkeling’ af, constateert Open Doors. “Gedurende drie decennia is christenvervolging wereldwijd schrikbarend toegenomen. In 1993 hadden christenen in veertig landen te maken met ‘zware tot extreme vervolging’, in 2023 zijn dat 76 landen, bijna een verdubbeling ten opzichte van dertig jaar geleden.” Ook de intensiteit van vervolging is veel heftiger. Wereldwijd ervaart 1 op de 7 christenen op zijn minst ‘hoge’ niveaus van vervolging of discriminatie.

Verontrustend noemt Open Doors de trend om via internet toezicht en controle van de bevolking te verscherpen. Vooral in China zetten de autoriteiten digitale controle in om onverbiddelijk greep te krijgen op religieuze groeperingen. Verder is de organisatie bezorgd over de afname van het aantal christenen in het Midden-Oosten. Een lichtpunt is groeiende tolerantie jegens christenen in verschillende Arabische staten. Landen als Bahrein, Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten staan meer godsdienstvrijheid toe.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement. Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!