Onderzoek naar aantal nieuwe belijdende leden in hervormd-gereformeerde gemeenten

22-09-2020

We hebben het veel over ontkerkelijking. Zien we die ook terug in de ontwikkeling van het aantal nieuwe belijdende leden? In hervormd-gereformeerde gemeenten is daar geen sprake van, blijkt uit onderzoek van dr. M. Visser.

Vijf jaar geleden kwam ik na een verblijf van vijftien jaar in het buitenland terug in Nederland. Ik kwam in een gemeente terecht met drieduizend leden en bijna duizend kerkgangers verdeeld over twee wijken. De eerste keer dat ik het belijdenisseizoen meemaakte, was ik diep geschokt. In de hele gemeente was er één persoon die belijdenis van het geloof aflegde. Hoe kan dat? Drieduizend leden, en er is maar één iemand die belijdenis doet?

De jaren daarna bleek gelukkig dat dit een uitzondering was. Maar het had wel mijn belangstelling en mijn zorg gewekt. We hebben het veel over ontkerkelijking. Leggen er inderdaad zo weinig mensen belijdenis van hun geloof af dat het duidelijk is dat onze gemeenten over een generatie sterk gekrompen zijn? Uit wat ik om mij heen hoorde, kreeg ik sterk de indruk dat dat zo was. Leeftijdsgenoten (ik ben bijna 50) hoorde ik met heimwee vertellen over de veel grotere aantallen belijdeniscatechisanten in hun eigen jeugd.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 24 september 2020.

Bestel een los nummer, of neem een abonnement op De Waarheidsvriend.