Op pad in Nederland

07-07-2022

Nederland heeft veel moois te bieden, zowel in de natuur als aan cultuur. Gewoontegetrouw geeft de redactie aan het begin van de zomer enkele tips voor een uitstapje-met-inhoud.

Gouda

Beleef het Wonder van Gouda

Gouda kreeg 750 jaar geleden stadsrechten. Om dat te vieren organiseren de Sint-Janskerk en Museum Gouda tot en met 1 oktober de tentoonstelling ‘Beleef het Wonder van Gouda’, onder andere met rondleidingen, concerten en lezingen. Goed te combineren met een bezoek aan de Goudse Glazen in de Sint-Janskerk en een wandeling door de historische binnenstad.

Info: beleefhetwondervangouda.nl

Zwolle

Museum Thomas à Kempis

Dit voorjaar opende Museum Thomas à Kempis in Zwolle zijn deuren. Hier maak je kennis met de auteur van De navolging van Christus. Dit boek schreef À Kempis (ca.1380- 1471) in het Bergklooster, vlak bij de plek waar nu dit kleine museum staat. Hier zijn onder andere veel buitenlandse versies van zijn overbekende boek te vinden. Dit uitstapje is goed te combineren met een wandeling door Windesheim, een klein dorp in de buurt met 29 rijksmonumenten. Info: bergklooster.nl/museum

Veenendaal

Tentoonstelling met schilderijen van Henk Helmantel

Onder de titel ‘Meester in realisme’ zijn tot en met 3 september 25 klassieke schilderijen van Henk Helmantel in Museum Veenendaal te bezichtigen. De schilder, die ook een eigen museum heeft in het Groningse Westeremden, is vooral bekend van zijn interieurs van kerken en kloosters en van zijn stillevens. Verder is het museum een plek waar de geschiedenis van Veenendaal zichtbaar wordt.

Info: museumveenendaal.nl/evenementen/henkhelmantel-meester-in-realisme

Assen

Schatten uit het oude Armenië

Het Drents museum in Assen presenteert tot en met 30 oktober de internationale archeologietentoonstelling ‘In de ban van de Ararat. Schatten uit het oude Armenië’. Aan de hand van ongeveer 160 kostbare archeologische voorwerpen, afkomstig uit het Historisch Museum van Armenië in Jerevan, gaat de bezoeker op reis door de vroegste geschiedenis van Armenië (zie p.17). De Ararat, het nationale symbool van Armenië, komt in beeld en er is een reliekschrijn met, naar verluidt, een houtfragment van de ark van Noach.

Info: drentsmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/de-ban-vande-ararat

Hoge Hexel en Ritthem

Psalmenwandelingen

Deze zomer zijn er nog twee Psalmenwandelingen: op zaterdagmiddag 6 augustus in Hoge Hexel bij Wierden en op 20 augustus in Ritthem bij Vlissingen. Het programma omvat een wandeling onder leiding van ds. L. Wüllschleger, met onderweg een aantal gedichten en een middaggebed met luisterrijke muziek.

Info: facebook.com/psalmenwandelingen

Herdenkingsjaar 1572

Brielle

Het huis Oranje-Nassau in Brielle en op Voorne-Putten

Op 1 april 1572 namen watergeuzen Den Briel in. Als eerste stad in de Nederlanden bleef deze plaats vrij van de Spaanse landsheer. Het vormde een kantelpunt in de vaderlandse geschiedenis. Nu 450 jaar geleden startte een grote strijd om vrijheid, wat 2022 tot een herdenkingsjaar maakt. Her en der in het land is er aandacht voor ‘de geboorte van Nederland’. De tentoonstelling in het Historisch Museum Den Briel in Brielle geeft tot en met 28 augustus met geschilderde, gedrukte en getekende portretten een overzicht van de stadhouders/prinsen van Oranje, hun echtgenotes en de koningen en koninginnen die Brielle en Voorne-Putten hebben bezocht. Te combineren met een bezoek aan de plaatselijke Sint-Catharijnekerk. Tevens is er een Oranje-route voor fietsers, wandelaars en automobilisten over de eilanden Voorne-Putten samengesteld.

Info: historischmuseumdenbriel.nl

Edam

Stadswandeling

Tot en met 5 oktober organiseert de VVV in Edam een aantal wandelingen onder leiding van een gids waarin duidelijk wordt gemaakt welke veranderingen er plaatsvonden na het jaar 1572. De wandeling voert langs gebouwen die al in Edam stonden en nieuwere gebouwen, zoals een diversiteit aan kerken waar toen plaats voor kwam, al dan niet gedoogd. Ook de geschiedenis van de Joodse gemeenschap wordt zichtbaar gemaakt.

Info: vvvedamvolendam.nl/nl/evenementen/wandelingendoor-veranderd-edam Info over andere activiteiten rond 1572: geboortevannederland.nl/kalender_2022

Raadpleeg voor informatie over openingstijden, toegangsprijzen, extra activiteiten en reserveren van een bezoekmoment genoemde websites.