Pools en protestants

26-08-2013

Mariusz en Eva Hocha wonen en werken als predikantsechtpaar in Stettin in Noordwest Polen. Ze hebben me uitgenodigd om te preken en de weekwisseling bij hen door te brengen. In korte tijd groeit er intens contact, schrijft ds. N.M. Tramper..

Hun levensverhaal is opmerkelijk en typerend voor veel evangelicals in Polen. Mariusz had als scheepstechnicus een goede baan. Omdat hij vond dat hij te veel van zijn jonge gezin weg was, begon hij met zijn vrouw een kruidenierszaak. Ze werden in de winkel vaak benaderd door Jehova’s getuigen. Die vonden na verloop van tijd wel een open oor bij Mariusz en Eva, omdat deze ontevreden waren met de gang van zaken in hun kerk (de Poolse Rooms-Katholieke Kerk). De Jehova’s wezen hen op onbijbelse praktijken en wonderlijk genoeg kregen ze steeds meer verlangen om zelf de Bijbel te lezen.

Jehova’s getuigen bleken echter slechte gidsen te zijn, die hun honger naar het Evangelie niet konden stillen. Ze begonnen zelf de inhoud van de Schrift te vergelijken met de kerkelijke praktijk en kregen steeds meer vragen. Twee jaar lang spraken ze met priesters over de geloofspraktijk en de leerstellingen van de Rooms-Katholieke Kerk, totdat ze met de kerk braken.