A. van Lunteren: ‘Soms ontstond er zomaar een diep geestelijk gesprek’

Preekbeurtenbureau stopt

Esther Visser-den Hertog
Door: Esther Visser-den Hertog
17-11-2021

Er is een tijd om op te bouwen en een tijd om af te breken; een tijd om preken telefonisch te regelen en een tijd om dat digitaal te doen. Aan het tijdperk van het preekbeurtenbureau van de Gereformeerde Bond komt een einde. A. van Lunteren legt eind december – na 35 jaar – zijn werkzaamheden neer.

Zijn schoonvader, C. Mackaay, had het bureau in 1976 overgenomen van dr. A. van Brummelen. In de herfst van 1986 moest Mackaay naar het ziekenhuis voor een ernstige operatie. Hij vroeg zijn schoonzoon of die voor hem wilde waarnemen tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis. Maar Mackaay herstelde niet en overleed. Van Lunteren: ‘Toen vroeg Jan van der Graaf (destijds algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond, red.) of ik het wilde overnemen. En dat heb ik gedaan.’

Wat houdt het werk voor het preekbeurtenbureau in?

‘Ik noteerde predikanten en kandidaten die een vrije beurt hebben; als preekregelaars belden, gaf ik door wie vrij waren. Daarbij hield ik een straal van maximaal honderd kilometer aan.

Soms zei een preekregelaar tegen mij: “U weet wel wat voor soort wij zoeken.” Mijn antwoord was dan steevast: “Daar houd ik mij niet mee bezig, want ik ken uw gemeente niet.” En dan noemde ik gewoon alle namen die er stonden binnen een bepaalde straal. Ik heb me altijd ver buiten het inhoudelijke gehouden. Daar ging ik niet over. Zo kreeg ik ook weleens het verzoek: “Ik wil een predikant van die en die kleur, want dat is goed voor de gemeente.” Dan zei ik: “Die kleur heb ik niet.”’

Wat was uw diepste motivatie om het werk voor het preekbeurtenbureau te doen? En is die motivatie de jaren door steeds gebleven?

‘Er werd een beroep op mij gedaan door mijn schoonvader. Enkele weken voor hem waarnemen groeiden uit tot 35 jaar! Voordat ik deze taak op me nam, had ik al ervaring met voorziening in preekbeurten in Utrecht – ik ben zelf voorzitter van de afdeling van de Gereformeerde Bond te Utrecht geweest. In die hoedanigheid was ik er al achter gekomen hoe belangrijk het was om bij calamiteiten of ziekte een centraal punt te hebben waar je snel terechtkunt met de vraag of er nog een predikant beschikbaar is die kan invallen.

In Utrecht was het nooit zo moeilijk om predikanten te vinden voor een beurt in mooie kerken als de Domkerk of de Jacobikerk. Dan wilden ze nog wel eens schuiven. Als het een beurt betrof in de Nieuwe Kerk, was er vaak minder mogelijk in de agenda…

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 18 november 2021.

Neem een jaarabonnement (€ 49,00). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Esther Visser-den Hertog

is als internetzendeling en redacteur werkzaam bij Global-Rize.