Rehabilitatie

Dr. Elsbeth Visser-Vogel
Door: Dr. Elsbeth Visser-Vogel
19-08-2021

Jezus ziet geen sterke of zondige of feministische of mystieke vrouw, Hij ziet een gelovige

Momenteel is er een boeiende tentoonstelling in het Catharijne Convent over Maria Magdalena. Als bezoeker word je uitgedaagd na te denken over hoe jij Maria Magdalena ziet. Aan de hand van de Bijbel en bronnen als het Evangelie van Thomas, Filippus en Maria en andere teksten en aan de hand van kunst worden verschillende visies getoond. De tentoonstelling laat zien hoe Maria Magdalena (wellicht bewust) weggezet is als vrouw van lichte zeden, terwijl er ook bronnen zijn die doen vermoeden dat ze een belangrijke rol had in de discipelenkring. Een aantal vooraanstaande mannen in de kerk (onder anderen Thomas van Aquino en paus Franciscus) heeft gepoogd Maria Magdalena in ere te herstellen. Men stelt dat mede door het verdoezelen van haar rol de vrouw een gemarginaliseerde plek heeft gekregen in de kerk.

Toen ik daar rondliep, herinnerde ik me opeens dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland willen onderzoeken wat de geldigheid is van de doop door een vrouw (RD, 17 juli). Ik kreeg een wat benauwd gevoel. Dit werd versterkt door het feit dat zeker 90 procent van de bezoekers vrouw was. Waar zijn de mannen? Het zou toch mooi zijn als alle Waarheidsvriendminnende predikanten zichzelf trakteren op een inspirerend uitje naar het Catharijne Convent.

Aan het eind van de tentoonstelling mag je als bezoeker stemmen hoe je Maria Magdalena ziet: kroongetuige, krachtige vrouw, geliefde van Jezus, zondares, feministe, mystica. Ik bedacht dat de oplossing wellicht aan het begin van de tentoonstelling te vinden is. Daar kunnen bezoekers in opengeslagen bijbels de geschiedenissen lezen waarin Maria Magdalena voorkomt. Ze is de vrouw die Jezus’ voeten zalft en als eerste lijkt door te hebben wat er gaat gebeuren. Na de opstanding is zij de eerste getuige en overtuigt ze de discipelen van Zijn opstanding.

Als we willen weten hoe je Maria Magdalena moet zien, dan moeten we misschien wel kijken naar Jezus. Hij ziet geen (sterke of zondige of feministische of mystieke) vrouw, maar Hij ziet een gelovige. Het zou best eens kunnen dat daar de sleutel ligt. Het gaat er niet om of je vrije, man of Jood bent, het gaat erom dat je bekleed bent met Christus (Gal.3).

Dr. Elsbeth Visser-Vogel