Ontheven orthodoxe predikanten (1)

Schriftgetrouw én geschorst

Ds. M. van Kooten
Door: Ds. M. van Kooten
10-09-2021

De homofoob genaamde uitspraken die Olaf Latzel uitte bij een huwelijksseminar in de Martinikerk te Bremen, leidde tot een forse boete door de overheid. Ook de kerk ging over tot een schorsing van enkele maanden. Ds. Latzel is niet de enige die zoiets overkomt.

Overigens mag de predikant zich gesteund weten door zijn kerkenraad. Ook het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond heeft adhesie met de kerkenraad van deze predikant betuigd. Ds. Latzel wilde immers niemand kwetsen, maar wel het bijbels getuigenis hoog houden in leer maar ook in leven.

Bremen

Olaf Latzel is niet de eerste die in Bremen met dergelijke maatregelen te maken kreeg. Het was Albert Hardenberg (1510-1574), die dit in 1561 overkwam. Hier werd het zelfs een definitieve ontheffing. De Reformatie werd te Bremen in 1522 ontketend door de komst van Hendrik van Zutphen, oud-prior van het Augustijnerklooster te Dordrecht en vervolgd door Johannes Praepositus (Johan Proost). Beiden waren op Luther georiënteerd. Zo ook aanvankelijk Albert Hardenberg, die er vanaf 1547 werkzaam was. Toen hij ging sympathiseren met onder andere Calvijns avondmaalsopvatting moest hij de stad verlaten. Hij heeft daarna in ons land meerdere hagenpreken gehouden in de regio Amsterdam, Elburg en Harderwijk.

Gereformeerde vluchtelingen

Ditzelfde gebeurde in 1576. Toen volgde na het overlijden van Frederik de Vrome – op wiens verzoek de Heidelberger Catechismus werd geschreven – zijn zoon Lodewijk hem op. Deze was een fanatiek lutheraan.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 9 september 2021.

Neem een jaarabonnement (€ 49,00). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. M. van Kooten

is predikant van de hervormde gemeente te Elspeet.