‘Heilige Geest: Trek ons bestuur aan als Uw uniform’…

Slechts een Gideonsbende

Ds. P.H. van Trigt
Door: Ds. P.H. van Trigt
07-09-2021

Met onderstaande woorden nam ds. P.H. van Trigt vorige week afscheid als bestuurslid van de Gereformeerde Bond.

Geliefde broeders en zusters,

Allereerst wil ik u hartelijk danken voor het vertrouwen dat u mij tien jaar hebt gegeven als lid van het bestuur. Vooral dank ik u hartelijk voor uw voorbede. Zonder voorbede van Christus, de Geest en de  gemeente is het onmogelijk dit werk te doen.

Kort mag ik iets tegen u zeggen. Ik neem mijn uitgangspunt in een gebed dat ik dikwijls voor ons bestuur gebeden heb: ‘Heilige Geest, maak ons tot een Gideonsbende in de kerk.’ Waarom? Wij hebben algemeen gesproken bestuursleden die niet als geestelijke krachtpatsers aangemerkt kunnen worden. De meesten van ons hebben een bescheiden, zelfs wat timide, kwetsbaar karakter.

Meeleven én kritiek

Het hartelijke, biddende meeleven met ons in de kerk werd niet gemist. Ik denk met name aan de ‘stillen in den lande’. Soms vernam ik ook kritische noten en zorg over ons optreden. We zouden bepaald niet de kracht hebben van predikanten als ds. G. Boer, ds. W.L. Tukker en anderen. Ook in het krachtig leiding geven aan onze beweging zijn we hun minderen. Ik begrijp die kritiek.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 9 september 2021.

Neem een jaarabonnement (€ 49,00). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. P.H. van Trigt

uit Ede is emeritus predikant en lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond.